Játszva tanulni jó!

A játék örömet okoz, felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt. Játszani sokféleképpen lehet és a szórakozás mellett sokféle eredmény is érhető el vele. A gyermekek személyiségének és képességeinek harmonikus fejlődését elősegíti a játékos tanulás vagy az úgynevezett élménypedagógia. Sokunknak felnőttként már kimarad az életéből a játék, pedig hasonlóképpen mosolyt lehet vele csalni a felnőttek arcára is, ugyanúgy mint a gyermekekére.

A Kiss Pál Múzeum és a Nyúzó Gáspár Fazekas Tájház törekszik arra, hogy mindenki vidáman és sok új információval térjen haza, így múzeumpedagógiai foglalkozásaink élménypedagógián és játékos elemeken alapulnak.

Ebben a blogomban szeretném megmutatni, hogy hogyan vezetjük be a játékot az oktatásba és miért tartjuk fontosnak.

Mit jelent a múzeumpedagógia?

A múzeumpedagógia az iskolán kívüli ismeretátadással foglalkozó, múzeumi keretek között zajló pedagógiai oktató – nevelő tevékenység, melynek alapja a múzeumi gyűjtemény és kiállítás, épül a formális, iskolarendszerű oktatásra, és figyelembe veszi a korosztályi sajátosságokat. (Comenius)

A játékos tanulás és élménypedagógia jelentős szerepet kap a múzeum és a tájház életében is. A mai világban az oktatásnak az a célja, hogy gyermekkortól kezdve egy egész életen át támogassa, tanítsa az emberiséget, hogy minél szélesebb körű ismeretet adjon át a világról.

Tanulni sokféleképpen lehet és kell is, hiszen csecsemőkorunk óta sajátítjuk el az ismereteket. Elsősorban otthon veszi át az ember a tudást a szülőházában. Tapasztal, kísérletezik, okul a szülőktől, nagyszülőktől és így szerzi meg az alapokat, hogy elinduljon az élet rögös útján. Majd nagyobb korban, ahogy közösségbe kerül, az iskolában már nem csak tapasztalat útján sajítja el az új ismereteket, hanem elméleti szinten is.

A múzeum fogalmához sokan félelemmel közelednek, távoli, titokzatos dolognak tartják, ezért sokan elsőre úgy gondolják, hogy a múzeum egy unalmas hely és a kiállított tárgyaknak nincs jelentősége mai életünkre. Élménypedagógiai foglalkozásainkkal ezt a előítéletet szeretnénk feloldani és a múzeumi látogatást pozitív élménnyé varázsolni. Ha már egész kiskorunktól kezdve a múzeumba járás, tanulás, régi értékek megismerése és tisztelete természetessé válik, úgy fog ez az értékrend generációkon keresztül öröklődni.

A mi feladatunk pedig, hogy a kor szellemével és technológiájával haladva a megfelelő módszerekkel adjuk át kultúrális értékeinket, fejlesszük a kritikus gondolkodást, készségeket, tovább adjuk a hagyományokat és mesterségeket. A mi célunk a szakszerű bemutatás, a tudományos módszerek megismertetése, lehetőség szerint tapasztalati úton.

múzeumpedagógiai nyúzó gáspár tájház

Élménypedagógia a Kiss Pál Múzeumban

Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem. (Konfuciusz)

Konfuciuszt idézve, tanulni többféleképpen lehet attól függően, hogy milyen eredményt szeretnénk elérni. Kiskorunkban a legtöbben saját tapasztalataink, kísérletezéseink, próbáink útján fedezzük fel a világot magunk körül. Ezek az ismeretek és emlékek a legmaradandóbbak, így a Kiss Pál Múzeum is fontosnak tartja, hogy a látogatók ne csak passzív szemlélők legyenek, hanem aktív alkótoi saját ismereteiknek. Ennek legjobb módszere a játékos időutazás a múltba, tapintható kiállítás, kézműves fogalkozás és drámajáték.

korhű anyagokból és módszerekkel elkészített tárgyak ezért nagyon fontos szerepet kapnak a foglalkozásainkon. Az eszközöket ki kell próbálni, kreatív megoldásokkal felfedezni a feladatokban elrejtett információkat, így a gyerekek és felnőttek egyaránt észre sem veszik, hogy mennyi új információt tanultak.

Az eredeti műtárgyak természetesen a múzeumi vitrinekben maradnak, a másolatok kerülnek az élménypedagógiai programokon bemutatásra. A csontvázak, a korhű fegyverek és ruhák, a különböző mesterségek eszközei mind-mind azt a célt szolgálják, hogy a résztvevők valós részesei legyenek a történelemnek, az egykor élt emberek hétköznapjainak. Valóban átélhető, játékos feladatokat kapnak a program során, amely így maradandó élmény lesz számukra.

Ugyanígy, a Nyúzó Gáspár Fazekas Tájház esetében is, legfőképp játékos módszerrel, gyakorlatban szeretnénk bemutatni, megismertetni a fazekas mesterséget, hiszen a célunk az, hogy látogatóink maradandó élménnyel térjenek haza.

Terveink

A múzeumpedagógiai foglalkzásokat, programokat az iskolák és óvodák tananyagára épülve, azt kiegészítve állítjuk össze, hogy a tanulási folyamat minél hatékonyabb legyen. Élménypedagógiai módszertárunkat is folyamatossan fejlesztjük, hogy minél izgalmasabb és színesebb programot tudjuk a látogatóknak nyújtani.

A Kiss Pál Múzeum célja, hogy:

  • a helyi hagyományok és mesterségek újjáélesztése és hagyományápoló programok elindítása,
  • a múzeum és a tájház értékeinek megőrzése,
  • hagyományaink megismertetése és továbbadása,
  • nyitott, látogatóbarát kulturális intézmény.

Célunk, hogy mindenki jól érezze magát és szélesebb látókörrel, gazdagabb tudással térjen haza.